Učení se cizímu jazyku není jen o gramatice a slovíčkách, ale především o poslechu a porozumění. Možná to znáte – když čtete text ve španělštině, rozumíte většině slov, ale jakmile začnou rodilí mluvčí mluvit, všechno zní příliš rychle a nesrozumitelně. Právě proto je důležité trénovat poslech pravidelně!

Dnes jsem pro Vás připravila krátký poslechový diktát na téma jídlo a chutě, který Vám pomůže zlepšit:
Porozumění běžné mluvené španělštině
Pravopis a gramatiku
Slovní zásobu spojenou s jídlem a chutěmi

O čem je tento poslech?

V krátkém dialogu mezi Maríou a Juanem se dozvíte, jaké mají chuťové preference:
🍕 Juan miluje slanou chuť – hranolky, šunku, popcorn…
🍫 María má raději sladké – čokoládu a dezerty.
🌶️ A co pálivá jídla? Juan je má rád, ale María nesnáší chilli.

Společně se rozhodnou dát si něco k jídlu: Juan přinese hranolky, María čokoládu. Každý máme jiný vkus, a tak si vybíráme podle toho, co nám chutná – jak říká Juan: “Cada uno con sus gustos.” (Každý má svůj vkus.)

Jak s tímto poslechem pracovat? 📝🎧

1. Poslechněte si nahrávku jednou bez textu – pokuste se zachytit hlavní myšlenku.

2. Diktát: Následně uslyšíte poslech pomaleji a 2x, abyste si ho mohli zaznamenat. Skvělé cvičení na pravopis!

3. Poslechněte si ji potřetí a sledujte text. Nakonec získáte písemný text a na konci tohoto článku i překlad.

Obrovské díky úžasnému lektorovi španělštiny Sergimu, který se mnou nahrál tento poslech! 🎙️ Sergiho můžete sledovat zde.

Cvičení  z poslechu

María: Hola, Juan. ¿Qué vas a comer hoy?
Juan: Hola, María. No sé… estoy pensando en unas patatas fritas. Me encantan.
María: ¡A mí también! Pero creo que yo voy a comer algo dulce. Tal vez un trozo de chocolate.
Juan: Te gustan las cosas dulces, ¿verdad?
María: Sí, ¡me encantan! Pero tú siempre prefieres lo salado.
Juan: Es verdad. Las palomitas, las patatas fritas, el jamón… ¡todo lo salado!
María: ¿Y lo dulce? ¿No te gusta nada?
Juan: Bueno, me gusta un poco, pero no tanto como a ti. El helado de chocolate está bien, pero no lo como mucho.
María: Ah, entiendo. ¿Y qué piensas de la comida picante?
Juan: Me gusta, pero no demasiado. ¿Y a ti?
María: Uf, no. No puedo con el chile ni nada picante.
Juan: Ja, ja. Entonces nunca compartiríamos una pizza con jalapeños.
María: Definitivamente no. Prefiero una pizza con mucho queso… ¡y un postre al final!
Juan: Ja, ja, cada uno con sus gustos. ¿Vamos a comer juntos?
María: ¡Claro! Tú traes las patatas fritas y yo el chocolate.
Juan: Trato hecho.

María: Ahoj, Jane. Co budeš dnes jíst?
Juan: Ahoj, Marie. Nevím… přemýšlím o hranolkách. Miluji je.
María: Já taky! Ale myslím, že si dám něco sladkého. Možná kousek čokolády.
Juan: Máš ráda sladké, že?
María: Ano, moc! Ale ty vždycky dáváš přednost slanému.
Juan: To je pravda. Popcorn, hranolky, šunka… všechno slané!
María: A sladké? To ti vůbec nechutná?
Juan: No, trochu mi chutná, ale ne tolik jako tobě. Čokoládová zmrzlina je fajn, ale moc ji nejím.
María: Ah, chápu. A co si myslíš o pálivém jídle?
Juan: Mám ho rád, ale ne moc. A ty?
María: Uf, ne. Nesnesu chilli ani nic pálivého.
Juan: Ha ha. Takže bychom si nikdy nedali společně pizzu s jalapeños.
María: Rozhodně ne. Dávám přednost pizze s hodně sýrem… a dezertu na konec!
Juan: Ha ha, každý máme své chutě. Půjdeme jíst spolu?
María: Jasně! Ty přineseš hranolky a já čokoládu.
Juan: Platí.

Slovní spojení a fráze:

¿Qué vas a comer hoy? – Co budeš dnes jíst?
Estoy pensando en… – Přemýšlím o…
Me encantan… – Moc se mi líbí… / Mám moc rád/a…
Tal vez… – Možná…
Siempre te gustan… – Tobě se vždycky líbí…
Prefiero… – Dávám přednost…
No sé… – Nevím…
¿Y a ti? – A tobě?
Uf, no puedo con… – Uf, to nesnesu…
Cada uno con sus gustos. – Každý má svůj vkus.
Trato hecho. – Platí.

Tento poslech je součástí intenzivního samostudijního kurzu „Od základů dál“, který jsem vytvořila pro studenty, kteří už mají pevné základy španělštiny, ale chtějí posunout své znalosti na vyšší úroveň.

🎥 Co kurz nabízí?
Videolekce, které vysvětlují gramatiku jasně a srozumitelně
Interaktivní cvičení pro aktivní procvičování
Spoustu poslechů, abyste si zvykli na španělštinu v reálných situacích

📩 Do kurzu se dostanete zde.

Jak mluvit přirozeně španělsky? Naučte se výplňová slova

¿Qué son las muletillas? Vyplňová slova neboli muletillas jsou krátké výrazy nebo věty, které se ve španělské konverzaci objevují velmi často. Nepřinášejí novou informaci, ale slouží k vyplnění pauzy, udržení pozornosti, vyjádření emocí nebo propojení myšlenek. Díky...

Sloveso tener (poslechový diktát)

Učení se cizímu jazyku neznamená jen memorování gramatických pravidel a slovní zásoby – neméně důležitá je i schopnost rozumět mluvenému slovu. Možná jste si všimli, že při čtení španělského textu dokážete rozpoznat mnoho slov, ale když začne mluvit rodilý mluvčí,...

Orientace ve španělštině (poslechový diktát)

Učení se cizímu jazyku není jen o biflování gramatiky a slovíček – klíčovou roli hraje také schopnost porozumět mluvenému slovu. Možná už jste si všimli, že při čtení španělského textu zvládnete rozpoznat spoustu výrazů, ale jakmile začne mluvit rodilý mluvčí, zdá se...

Jaké je počasí ve španělštině (poslech a diktát)

Učení se cizímu jazyku není jen o gramatice a slovní zásobě, ale také o trénování poslechu. Možná jste si už všimli, že když čtete španělský text, rozumíte většině slov, ale když uslyšíte rodilé mluvčí, všechno zní rychle a složitě. Pravidelný poslech vám pomůže lépe...

Obchody a instituce – 16 slovíček ve španělštině

V dnešním článku se naučíte 16 slovíček týkajících se obchodů a institucí ve španělštině, které pomohou začínajícím studentům. Kromě teoretické části, kde se dozvíte, jak se jednotlivá slovíčka píší a vyslovují, si také vyzkoušíte praktická cvičení. Ta vám pomohou si...

Jak si objednat pití ve španělštině

Ať už si užíváte tapas v rušném baru v Madridu, nebo relaxujete na pláži na Mallorce, znalost základních frází pro objednání pití ve španělštině vám zpříjemní a usnadní vaši cestu. V turistických oblastech se často setkáte s anglicky mluvící obsluhou, ale znalost...

Budoucí plány ve španělštině (poslech a diktát)

Poslechněte si audio na velmi důležitý gramatický jev, pokud chcete vyjádřit plán v blízké budoucnosti. V tom případě je potřeba použít slovesnou vazbu IR a + INFINITIV. Po vyčasování slovesa IR (jít, jet) v příslušné osobě, přidáváme předložku A a sloveso v...

Záliby ve španělštině – poslech a cvičení

Sloveso gustar patří mezi pilíře španělštiny, ale pro mnoho studentů představuje strašák. Jeho správné použití vám odkrývám v samostudijním kurzu, ale tento článek vám ho přiblíží v praxi. Zopakujte si poslech alespoň 3krát 1. Poslech: Zaměřte se na klíčová slova a...

Popis osob ve španělštině – cvičení a poslech

Pokud se teprve začínáte učit slovní zásobu na popis osob ve španělštině, pomůže vám tenhle článek. Nejprve si slovíčka zopakujte a poté se vraťte tady a ověřte si, jak vám půjde poslech a diktát.Poslechněte si nahrávku ještě jednou1) Es morena y tiene...

Národnosti, státy a jazyky ve španělštině

Národnost a státy   Název jazyka určité země (čeština) je vždy stejný jako označení jejího obyvatele (Čech) a přídavné jméno obyvatelské (český). Pouze v mužském rodě. No hablo checo.Nemluvím česky. No soy checo.Nejsem Čech. El licor típico checo es...

Jsem Kristy, lektorka španělštiny, která se narodila v Srbsku a díky mexickým telenovelám se zamilovala do španělštiny. A ta láska trvá dodnes. Vystudovala jsem angličtinu a španělštinu se zaměřením na vzdělání na Technické univerzitě v Liberci a následně španělskou filologii v Olomouci. Zkušenosti jsem získala na studijním pobytu v Granadě, pracovní stáži v jazykové škole v Barceloně a v Las Palmas. Své studenty motivuji, aby se zbavili strachu z mluvení a radovali se z vlastních pokroků a úspěchů.

Váš košík