Učení se cizímu jazyku neznamená jen memorování gramatických pravidel a slovní zásoby – neméně důležitá je i schopnost rozumět mluvenému slovu. Možná jste si všimli, že při čtení španělského textu dokážete rozpoznat mnoho slov, ale když začne mluvit rodilý mluvčí, všechno se zdá slité dohromady a příliš rychlé. Pravidelný poslech vám nejen usnadní zachytit jednotlivá slova, ale také vám pomůže přirozeně se naladit na rytmus a intonaci španělštiny.
Jak s tímto poslechem pracovat? 📝🎧
1. Poslechněte si nahrávku jednou bez textu – pokuste se zachytit hlavní myšlenku.
2. Diktát: Následně uslyšíte poslech pomaleji a 2x, abyste si ho mohli zaznamenat. Skvělé cvičení na pravopis!
3. Poslechněte si ji potřetí a sledujte text. Nakonec získáte písemný text a na konci tohoto článku i překlad.
Pusťte si nahrávku a zkuste odpovědět na otázky v kvízu! 🎧📖
Practicar el verbo tener
Obrovské díky úžasnému lektorovi španělštiny Sergimu, který se mnou nahrál tento poslech! 🎙️ Sergiho můžete sledovat zde.
Cvičení z poslechu
María: Hola, Juan. Hoy quiero practicar el verbo tener. ¿Te parece bien?
Juan: ¡Claro! Tener es un verbo que usamos mucho. ¿Por dónde empezamos?
María: Por ejemplo, yo tengo dos hermanos. ¿Y tú?
Juan: Yo tengo una hermana. También ahora mismo tengo un libro en la mano, porque estoy estudiando.
María: ¡Qué casualidad! Yo también tengo un cuaderno aquí. Por cierto, ¿cuándo tienes clase de inglés?
Juan: Los martes y los jueves. ¿Y tú?
María: Los lunes y miércoles. A veces tengo que estudiar mucho después de clase. ¿Y tú?
Juan: Sí, yo también. La semana pasada, tuve que hacer muchas tareas. Pero cuando tengo hambre o tengo sed, hago una pausa.
María: ¡Es importante cuidarse! Yo ahora mismo tengo sed. ¿Quieres un vaso de agua?
Juan: ¡Sí, gracias! Además, con este calor, siempre tengo una botella cerca.
María: ¡Yo igual! Bueno, creo que tener es un verbo muy completo, ¿verdad?
Juan: Sí, y sirve para expresar de todo: posesiones, estados, obligaciones… ¡Es muy útil!
María: Exacto. Gracias por practicar conmigo. ¡Hasta pronto!
María: Ahoj, Jane. Dnes chci procvičit sloveso tener. Zdá se ti to ok?
Juan: Jasně! Tener je sloveso, které používáme hodně. Kde začneme?
María: Například, mám dva bratry. A ty?
Juan: Mám sestru. Také teď právě mám knihu v ruce, protože se učím.
María: To je náhoda! Já také mám sešit tady. Mimochodem, kdy máš hodinu angličtiny?
Juan: V úterý a čtvrtek. A ty?
María: V pondělí a středu. Musím hodně studovat po vyučování. A ty?
Juan: Ano, já taky. Minulý týden jsem musel dělat hodně úkolů. Ale když mám hlad nebo mám žízeň, dám si pauzu.
María: To je důležité se o sebe starat! Já mám právě žízeň. Chceš sklenici vody?
Juan: Ano, děkuji! A navíc, při tomto vedru mám vždy lahev blízko.
María: Já taky! No, myslím, že tener je opravdu užitečné sloveso, že?
Juan: Ano, a používáme ho k vyjádření všeho: vlastnictví, stavů, povinností… Je to opravdu užitečné!
María: Přesně. Děkuji, že jsi si se mnou procvičoval. Brzy na viděnou!
Slovní spojení a fráze:
¿Te parece bien? – Zdá se ti to ok? / Je to v pořádku?
¿Cuándo tienes clase de inglés? – Kdy máš hodinu angličtiny?
Tengo que estudiar mucho después de clase. – Musím hodně studovat po vyučování.
Tuve que hacer muchas tareas. – Musel jsem dělat hodně úkolů.
Tengo hambre – Mám hlad.
Tengo sed – Mám žízeň.
Es muy útil – Je to velmi užitečné.
¿Por dónde empezamos? – Kde začneme?
¡Qué casualidad! – To je náhoda!
Por cierto – Mimochodem.
Tento poslech je součástí intenzivního samostudijního kurzu „Od základů dál“, který jsem vytvořila pro studenty, kteří už mají pevné základy španělštiny, ale chtějí posunout své znalosti na vyšší úroveň.
🎥 Co kurz nabízí?
✅ Videolekce, které vysvětlují gramatiku jasně a srozumitelně
✅ Interaktivní cvičení pro aktivní procvičování
✅ Spoustu poslechů, abyste si zvykli na španělštinu v reálných situacích
📩 KURZ SI POŘÍDÍTE ZDE.


Jsem Kristy, lektorka španělštiny, která se narodila v Srbsku a díky mexickým telenovelám se zamilovala do španělštiny. A ta láska trvá dodnes. Vystudovala jsem angličtinu a španělštinu se zaměřením na vzdělání na Technické univerzitě v Liberci a následně španělskou filologii v Olomouci. Zkušenosti jsem získala na studijním pobytu v Granadě, pracovní stáži v jazykové škole v Barceloně a v Las Palmas. Své studenty motivuji, aby se zbavili strachu z mluvení a radovali se z vlastních pokroků a úspěchů.